اذان و اقامه
 
اذان قبل از دخول وقت
س۱۱۳. در روستای ما مؤذن همیشه اذان صبح را در ماه مبارک رمضان چند دقیقه قبل از وقت می گوید تا مردم بتوانند تا وسط یا آخر اذان به خوردن و آشامیدن ادامه دهند، آیا این کار صحیح است؟
ج. اگر گفتن اذان، مردم را به اشتباه نیندازد، و به عنوان اعلام طلوع فجر نباشد، اشکال ندارد.
 
اذان دسته جمعی در معابر عمومی
س۱۱۴. بعضی از افراد برای اعلان دخول وقت نماز، اقدام به گفتن اذان به صورت دسته جمعی در معابر عمومی می کنند که الحمدللّه این کار اثر زیادی در جلوگیری از فساد علنی در منطقه داشته و موجب روی آوردن مردم به خصوص جوانان به نماز اوّل وقت شده است. ولی فردی می گوید این عمل در دین اسلام وارد نشده و بدعت است و گفته او باعث ایجاد شبهه در این زمینه شده است. نظر شریف حضرت عالی چیست؟
ج. اذان اعلامی در اوّل وقت نمازهای واجب یومیه و تکرار آن از طرف شنوندگان از مستحبّات شرعی مؤکّد است؛ و اذان گفتن به صورت دسته جمعی در معابر عمومی، اگر موجب سدّ معبر و یا اذیّت دیگران نشود، اشکال ندارد.
 
اذان گفتن بر بالای بام
س۱۱۵. از آن جا که اذان گفتن با صدای بلند یک عمل عبادی ی است که ثواب زیادی دارد، تعدادی از مؤمنین تصمیم گرفته اند که بدون بلندگو بالای بام خانه های خود به خصوص برای نماز صبح، اذان بگویند. سؤال این است که در صورت اعتراض بعضی از همسایگان این عمل چه حکمی دارد؟
ج. اذان گفتن بر بالای بام به نحو متعارف اشکال ندارد.
 
پخش برنامه ی سحر از بلندگوی مسجد
س۱۱۶. پخش برنامه های خاص سحرهای ماه مبارک رمضان از بلندگوی مسجد جهت شنیدن همگان، چه حکمی دارد؟
ج. در جاهایی که بیشتر مردم در شب های ماه مبارک رمضان برای قرائت قرآن و خواندن دعا و شرکت در مراسم دینی و امثال آن بیدار هستند، اشکال ندارد. ولی اگر سبب اذیت همسایگان مسجد شود، جایز نیست.
 
پخش قرآن و دعا از بلندگوی مسجد
س۱۱۷. آیا پخش آیات قرآنی قبل از اذان صبح و دعا بعد از آن با صدای بلند به وسیله بلندگوی مسجد و سایر مراکز به طوری که از چند کیلومتر دورتر قابل شنیدن باشد، جایز است؟ با توجه به این که این برنامه گاهی بیشتر از نیم ساعت طول می کشد.
ج. پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسیله بلندگو اشکال ندارد، ولی پخش آیات قرآنی و دعا و غیر آن از بلندگوی مسجد، اگر موجب اذیت همسایگان شود، توجیه شرعی ندارد؛ و بلکه دارای اشکال است.
 
اکتفا به اذان زن برای مرد
س۱۱۸. آیا جایز است که مرد در نماز به اذان زن اکتفا کند؟
ج. اکتفا به اذان زن برای مرد محل اشکال است.
 
شهادت سوّم در اذان
س۱۱۹. نظر شریف جناب عالی درباره شهادت سوم اذان که دلالت بر پیشوا بودن و ولایت سید الاوصیاء علی بن ابی طالب(صلوات الله علیه وعلیهم) می کند، در اذان و اقامه نماز واجب چیست؟
ج. گفتن «أشهد أنّ علیاً ولی الله» به عنوان شعار تشیع، خوب و مهم است، و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولی جزو اذان و اقامه نیست.
 
نماز ایستاده در آخر وقت یا نشسته در اول وقت
س۱۲۰. مدتی است از درد کمر رنج می برم ولی گاهی اوقات درد آن شدیدتر است به حدّی که نمی توانم نمازهایم را ایستاده بخوانم، با توجه به این مسأله، اگر اوّل وقت بخواهم نماز بخوانم، باید نشسته بخوانم ولی اگر صبر کنم، شاید در آخر وقت بتوانم ایستاده نماز بخوانم، با این وضع وظیفه من چیست؟
ج. اگر احتمال می دهید که در آخر وقت بتوانید نماز خود را ایستاده بخوانید، بنا بر احتیاط، باید تا آن هنگام صبر کنید، ولی اگر در اوّل وقت به خاطر عذری نماز خود را نشسته خواندید و سپس تا آخر وقت عذر شما برطرف نشد نمازی که خوانده اید صحیح است و اعاده لازم نیست و اگر در اوّل وقت قادر بر نماز ایستاده نبودید و یقین داشتید که ناتوانی شما از نماز تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت عذر شما برطرف شد و توانستید ایستاده نماز بخوانید باید نماز را به طور ایستاده اعاده کنید

احکام اذان ,وقت ,نماز ,ولی ,ج ,  ,آخر وقت ,اوّل وقت ,اذان گفتن ,اشکال ندارد ,قبل ازمنبع

وقت نماز

اهمیّت و شرایط نماز

نماز قضا

مبطلات نماز

اذان و اقامه

مکان نماز گذار

قبله

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

لینکدونی گروه تلگرام آقای وکیل شیراز شهاب فا مرجع کنکور ایران فلزیاب چیست 09196638253 استخر تیکه های باحال Borna Messenger خرید و فروش انواع ترازوی دیجی گروه تحلیلی خبری بورس 360 درجه